Selectează o Pagină

V-ati fi gandit ca o cearta intre doi frati ar putea sa duca la crearea a doua imperii carora concurenta nu le este altfel decat benefica oferind publicului larg produse de calitate? Ei bine este adevarat si pantofii sport vin la pachet cu o poveste fascinanta.

Adidas si Puma sunt astazi doua firme gigant care ne incalta de zeci de ani, dar putini stiu ca isi au originea dintr-un oras german. In spatele acestor doua nume renumite la nivel global se afla de fapt doi frati: Adi (Adolf) Dassler si Rudi (Rudolf) Dassler.

Acestia locuiau in orasul german Herzogenaurach, Bavaria cand au inceput sa lucreze impreuna. Pasiunea pentru incaltamintea sport i-a determinat sa isi creeze o fabrica de incaltaminte pentru sportivi in spalatoria de rufe din spatele casei.

Adolf era indemanatic si foarte bun la fabricarea pantofilor sport, visul sau era ca intr-o buna zi, toti marii sportivi ai planetei sa ii poarte creatiile.

Rudolf, in schimb, era mai pragmatic si se ocupa de aspectele financiare, contabile si de marketing ale afacerii. Visul lui era ca intr-o buna zi, compania familiei sa ajunga una dintre cele mai mari din lume.

Povestea celor frati a inspirat si o productie cinematografica lansata in 2016 : Duell der Brüder. Filmul este notat cu 6.9 pe idmb.com

Ce i-a facut faimosi?

O inventie care azi ni se pare banala: ghetele cu crampoane care le ofereau sportivilor aderenta pe orice tip de teren. Pasiunea celor doi cizmari pentru incaltaminte i-a ajutat sa lucreze impreuna pentru a revolutiona piata incaltamintei din anii ’20 intr-o Germanie care era obsedata de sport.

Dupa terminarea Primului Razboi Mondial si revenirea de pe front, cei doi frati si-au dedicat timpul si energia celor doua pasiuni ale lor: sportul si cizmaria creand o fabrica de pantofi de sport. Fiecare frate si-a adus in fabrica atuurile: unul se pricepea la partea de creatie a produselor cautand sa ofere publicului lucruri usoare, rezistente, eficiente, pe cand celalalt se ocupa de partea de marketing, deoarece era “bun de gura” si un vanzator desavarsit. Pentru o buna perioada de timp au lucrat impreuna fara probleme si fabrica “Gebruder Dassler Schuhfabrik” inregistra succes.

In anul 1925 au inceput efectiv sa vanda pantofii de sport cu crampoane, inventia lui Adi, destinata atat fotbalistilor, cat si alergatorilor. In anul 1931 au inceput sa isi focuseze o parte a afacerii pe tenis, inca un sport dupa care germanii erau innebuniti.

Unul dintre primele modele produse de fratii Dassler
Unul dintre primele modele produse de fratii Dassler

Punctul in care faima lor a facut un “boom” a fost anul 1936 cand a avut loc Olimpiada de la Berlin, iar numele Dassler a devenit cunoscut la nivel mondial.

Cum au ajuns faimosi la nivel mondial?

Marketingul era cea mai eficienta metoda de a face o afacere sa infloreasca, un exemplu este faptul ca l-a convins pe americanul Jesse Owens sa poarte pantofii de sport Dassler la probele de alergat. Cum a castigat patru medalii de aur, toti comentatorii au vorbit despre pantofii revolutionari care l-au ajutat.

Cel de-al Doilea Razboi Mondial se apropia, iar oamenii din oras aveau sa se imparta in doua tabere odata ce fratii Dassler se desparteau. Unii dintre ei lucrau pentru Adi, iar altii lucrau pentru Rudi.

Jesse Owens alergand proba de 100m viteza in pantofii Drassler
Jesse Owens alergand proba de 100m viteza in pantofii Drassler

De ce drumurile lor s-au despartit?

Unele zvonuri vorbesc despre diferente in modurile de viata in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, pe cand altele aduc in prim plan certuri determinate de intrigile sotiei lui Adolf care ‘a inceput sa isi bage nasul in treburile familiei”.

Daca Adi era un tip practic care a preferat sa ia banii armatei hitleriste si a fabricat pantofi in serie, Rudi s-a inrolat si a ajuns pe front. La incheierea razboiului relatiile dintre ei s-au deteriorat si mai mult. Apropiatii familiei au vorbit despre faptul ca in timp ce fratii si sotiile lor se aflau intr-un adapost importiva bombardamentelor, Adi ar fi zis “ Iar au venit nenorocitii astia” exact cand Rudi si sotia intrau in adapost. Desi Adi a negat ca s-a referit la ei, Rudi nu l-a iertat niciodata si nu au mai vorbit despre asta.

In anul 1945 Rudi a fost arestat de politia militara americana care il credea spion SS si l-a banuit pe fratele lui ca l-a denuntat ca sa il scoata de la conducerea firmei. Va pleca din firma cu reprezentantii de vanzari si isi va deschide propriul atelier de cizmarie peste raul Aurach. In anul 1948 firma familiei s-a rupt in mod definitiv, iar fiecare frate incepea separat o viata noua.

Desi Germania era afectata de razboiul care abia se terminase, fratii Dassler se lanseaza in afaceri: Adi creeaza “Addas” care se va transforma in “Adidas”, iar Rudi va crea “Ruda” care se va trasforma in “Puma”.

Desi ruptura avusese loc doar in familia Dassler, de fapt cele intamplate vor afecta un intreg oras care va pune fiecare om sa decida de partea cui este. Unii aleg sa cumpere sau sa lucreze pentru Adi, iar altii pentru Rudi. Orasul Herzogenaurach a fost divizat si va capata o porecla cel putin spus sugestiva: “Orasul gaturilor aplecate” deoarece fiecare locuitor se uita la pantofii celuilalt.

Raul Aurach este cel care despartea cele doua fabrici care aveau atelierul si birourile fata in fata. Daca Adi alege ca logo pentru produsele sale trei dungi albe, Rudi a ales celebra felina. Povestea prin care Adi va “primi” dungile este una plina de umor. La inceputul anilor ’50 o alta firma de incaltaminte, Karhu din Finlanda detinea logoul cu trei dungi, dar „pentru o suma de bani si doua sticle de schnapps“, Adi Dassler a cumparat drepturile de folosire a celor trei dungi.

Logo-ul Adidas de la origini si pana in prezent
Istoria logo-ului Adidas

Competitia dintre cei doi frati abia incepea. Desi relatia lor nu a revenit niciodata la ce a fost initial, lupta pentru a domina piata a fost benefica pentru consumatori. Acestia au primit produse de calitate inca de la inceput care au fost perpetuu perfectionate. Pentru inceput, fratii au incercat sa domine atletismul fiecare oferind pantofi gratis sportivilor.

Initial Rudi parea ca inregistreaza un mai mare succes, pantofii sai fiind purtati de mai multe persoane international cunoscute, cum ar fi luxemburghezul Barthel care a castigat medalia de aur in 1952, la Jocurile Olimpice de la Helsinki. Adidas a revenit in atentia publicului in 1954 la Mondialul de fotbal din Elvetia.

Din moment ce Rudi il dispretuia pe Sepp Berberger, selectionerul RFG, acesta s-a imprietenit cu Adi care a ajuns sa furnizeze ghete intregii echipe. Germania avea sa castige titlul mondial datorita unei inventii inedite: ghete cu crampoane pe filet. Pe gazonul uscat excelau crampoanele scurte, dar pe cel ud crampoanele mai lungi pe filet erau cele mai eficiente. Presa a scris ca echipa a castigat un meci inceput prost datorita inventiei lui Adi.

Finala a fost botezata “Miracolul de la Berna”, sintagma pe care Adidas a folosit-o pentru diverse editii limitate, iar Adi Dassler a fost numit “cizmarul unei natiuni”.

Nationala Germaniei castiga Cupa Mondiala 1954 contra Ungariei purtand ultima inventie Adidas: crampoanele lungi

Anul 1964 ii prinde mituind cu bani buni atletii pentru a le purta produsele, dar Adidas este cea care va castiga cele mai multe persoane. Olimpiada de la Tokio este alt moment in care Adi l-a mituit pe alergatorul Bob Hayes pentru a incalca un contract cu Puma si a purta pantofii Adidas in timpul curselor.

Relatia tensionata dintre ei se va transmite si copiilor: Armin, fiul lui Rudi petrece mult timp in Austria datorita certurilor cu el, iar Horst, fiul lui Adi, incearca sa creeze o companie paralela Adidas in Franta.

Horst avea sa duca firma la un cu totul alt nivel deoarece va folosi evenimentele sportive majore in avantajul sau. Astfel la Jocurile Olimpice si Campionatele Mondiale isi va promova intens produsele. Cele trei dungi Adidas vor ajunge gratis in multe camere de hotel ale sportivilor pentru a fi purtate in cadrul meciurilor televizate.

Prin aceasta metoda, la Mondialul din 1966 trei patrimi dintre fotbalistii de pe teren purtau ghete Adidas. Englezul Alan Ball povesteste intalnirea cu Horst Dassler inainte de finala Germaniei: “Imaginati-va ca aveam 21 de ani si am urcat in camera cu 2.000 de lire sterline cash (n.red. – echivalentul a 32.000 de euro in banii de acum), primiti ca sa port ghete Adidas in meci. Nobby Stiles era inca in pat, asa ca am inceput sa arunc bancnotele in aer ca pe confetti. Radeam ca niste copii“.

Rudi ramasese usor in umbra odata ce fratele si nepotul sau au incaltat o multime de persoane faimoase. De aceea in acelasi an l-a incaltat pe portughezul Eusebio, Perla Mozambicului. In 1970 Pele era in varsta de 30 ani, jucatorul numarul 1 al planetei, dublu campion mondial, iar Rudi va face ceva interzis.

Desi semnase un contract de neagresiune cu Adidas, Armin Dassler, fiul lui Rudi il va ademeni pe atacant. Pentru suma de 25.000 de dolari pe durata cantonamentului si 100.000 de dolari pe 4 ani, Pele semneaza un contract cu Puma.

In timpul unui meci, Pele le va face o mica surpriza celor de la Puma: il va ruga pe arbitru sa amane fluierul de start pentru a se lega la sireturi, iar pe fiecare televizor din lume a aparut logoul Puma.

1970 : Brasilia – Peru / Pele amana startul partidei pentru a se lega la sireturile pantofilor Puma

Un alt moment important este Mondialul din 1970 cand nationala Romaniei a fost imbracata de Adidas. „Nu stiu ce contract a semnat federatia, dar noi, pe langa echipamentul de joc, am mai primit de la Adidas un echipament de antrenament rosu-alb, o bluza rosie si o pereche de pantofi de sport de strada“, a declarat Dinu pentru ProSport.

In timp ce fratii se intreceau nici nu au observat ca un nou concurent se ridica pe piata. Astfel, castiga usor cota de piata si ajungea pe primul loc in vanzari firma Nike, infiintata de Phil Knight. Aceasta a dat marea lovitura cand a semnat un contract cu cel mai faimos baschetbalist american, Michael Jordan petru pantofii de baschet “Air Nike”. In anii ’90 America nici nu pomenea de Adidas sau Puma, iar campaniile lor de promovare nu au avut niciun efect asupra alegerilor consumatorilor.

Istoria logo-ului Puma

Horst Dassler a murit in 1987 din cauza cancerului, la doar 9 ani de la moartea tatalui sau. Adolf Dassler si Rudolf Dassler nu s-au impacat niciodata, iar la aniversarea de 70 ani, Rudolf a primit de la fratele sau un cadou mai mult decat surprinzator: o citatie la tribunal. In 1974 la moartea lui Rudolf, Adolf nu a vrut sa traverseze raul, dar a sunat preotul si i-a spus ca l-a iertat. Fratii sunt ingropati in acelasi cimitir, dar in colturi diferite.

Cum au revenit in top?

Desi stiau ca au pierdut suprematia pe piata pantofilor sport, cele doua companii surori au continuat sa lupte pentru revenire. Managerii Adidas au angajat un american excentric care lucrase mult timp pentru Nike, totul pentru a aduce un suflu nou in afaceri. Nume de manageri de top din lume au ajutat cele doua companii sa ajunga atat de faimoase si indragite: Bernard Tapie sau Robert Louis – Dreyfus pentru Adidas si Jochen Zeitz pentru Puma.

In prezent, Adidas si Puma nu mai sunt afaceri de familie, ci imperii la nivel mondial. Cea mai mare parte a productiei este acum externalizata, iar brandurile sunt atat de populare si stabile pe piata incat cei mai multi dintre cei care le poarta nici nu cunosc originea produselor. De exemplu, pe piata asiatica purtatorii nu stiu ca brandurile lor favorite sunt de fapt de origine germana.

Din anul 2007, Puma este controlata de PPR, o companie franceza care detine si nume celebra ca Gucci, iar actionarii Adidas sunt si mai divizati, niciunul nu detinand mai mult de 5% dintre actiuni.

Rivalitatea dintre frati ne-a adus astazi diversitate si calitate. Avem de unde alege si cele doua mari companii inca incearca sa se autodepaseasca pentru a atrage si loializa cat mai multi iubitori de pantofi de sport.

Ce avem de invatat din povestea lor?

  1. Creativitatea, munca si ambitia sunt calitati care pot aduce un atelier in stadiul de companie multinationala, renumita la nivel global, iar uneori concurenta intre frati ii ajuta pe fiecare sa dea tot ce are mai bun.
  2. Uneori promovarea prin orice mijloace este mai benefica decat focusarea pe caracteristicile produsului in sine. Dovada este faptul ca doua branduri de pantofi aproape identici castiga o mai mare cota de piata alternativ, doar pentru ca unul dintre ele s-a promovat putin mai mult. Diferentele din vanzari au fost un rezultat al unei promovari mai eficiente.

Te invitam si in magazinul nostru unde poti alege pantofi sport atat pentru femei cat si pentru barbati. Avem zeci de branduri in acelasi loc. Click AICI>>>